人気ブログランキング | 話題のタグを見る

Dawid i Batszeba

Dawid i Batszeba_f0340134_03333519.jpeg
Grzech Dawida 2 Ks.Sam.11,1-27;12,1-25

Grzech mój jest zawsze przede mną (Ps 51,5)


O. Tadeusz Soboń SDB

 

   Pochylmy się nad analiżą tekstu Drugiej Księgi Samuela rozdziały (11,1-27 i 12,1-25). Jako temat do wspólnej refleksji zaproponowałem: Jak się rodzi i rozwija grzech na podstawie wyżej wymienionych tekstów?

Na wspólnym spotkaniu poprosiłem o podzielenie się osobistymi refleksjami.

 

Grzech Dawida

   Rozdziały 11 i 12 Drugiej Księgi Samuela opowiadają o intymnym związku pomiędzy Dawidem a żoną Uriasza Batszebą. Jakie z tej relacji osobowej wynikają sukcesywne skutki i do czego zdolny jest posunąć się człowiek żyjący w amoku – mroku grzechu. 

   Z nastaniem wiosny w Palestynie kończy się pora deszczowa, a rozpocznie się okres konfliktów walk. Ponownie w tym roku, Dawid miał stoczyć rozstrzygającą bitwię z Ammonem, w tym celu Dawid nakazał dowódcy armii Joabowi, aby wysłał całą armię na wojnę z Ammonitami. Jednak bitwa przeciągała się i było już lato,ale z pola bitwy nie było doniesiena żadnym zwycięstwie Dawida. Jerozolima była daleko oddalona od zaciętego pola bitwy.Dawiad jako najwyższy dowódca sił zbrojnych pozostał w Jerozolimie. Latem o zmierzchu w stolicy dominuje łagodny i spokojny klimat,który potrafi rozluźnić i ogarnąć serce człowieka lenistwem. Diabeł jak bardzo inteligenta bestia, wykorzystał moment i słabość jaka owładnęła Dawida. Pewnego wieczoru, kiedy Dawid budzi się z drzemki i kręci się po dachu, zauważa kąpiącą się piękną kobietę. Widząc, że ta kobieta jest piękną i pociągającą kobietą, której na imię było Batszeba.Dawid pobudził zmysł wzroku do nadmiernego działania,który przerodził się w pożądliwość i wysł do niej swego sługę, zapras ją do swego pałacu razem udają się do łóżka. Uriasz, mąż Batszeby, jest człowiekiem prawego sumienia,świetnym i utalentowanym wojownikiem, który podlega Joabowi,a obecnie jako żołnierz jest również na froncie w walce z Ammonitami.

   Po upływie pewnego czasu David otrzymuje wiadomość od Batszeby, że jest w ciąży.Wiadomość o ciąży Batszeby pogrążyła boleśnie Dawida,próbuje ukryć fakt cudzołóstwa. Strategią Dawida było przebiegłe wykorzystanie swojej władzy jako zwierzchnika sił zbrojnych.Najpierw zwrócił się do Joaba o raport z przebiegu wojenyjako pretekstu do powrotu Uriasza z frontu do Jerozolimy.Drugim i podstępnym pragnieniem Dawida było wymuszenie na Uriaszu powrotu do swego domu i odpoczynku z żoną. Dzięki takiemu obrotowi wydarzeń, Dawida chciał zatuszować swoje cudzołóstwo i sprawićże Uriasz jest ojciecem poczętego dziecka. Na rozkaz Dawida Uriasz wraca do Jerozolimy, jednak ze względu swoich kolegów, którzy za niego walczą na froncie, nie próbuje wracać do domu. Ze względu na przysięgę wojskową nie może spędzić nocy, sam w domu ze swoją żoną, zostawiając towarzyszy na froncie.Na to nie pozwala honor i duma oddanego całym sercem swemu Panu żołnierza. Pierwszy plan nie idzie po myśli Dawiad i dlatego zmienia strategię.

Dawid zatrzymał Uriasza na kolejną noc w Jerozolimie i upo go alkoholem.Rozpoczołdrugą realizację strategii za pomocą wykorzystania alkoholu. Mimo to Uriasz nie plami godności munduru zołnierza i nie wraca do swojego domu i nie próbuje spać ze swoją żoną.

Kiedy sprawy potoczyły się nie tak, jak Dawid zaplanował, od teraz wkracza w nową i bardziej okrutną strategię. Brzuch Batszeby z każdym dniem staje się coraz to większy. Cała sprawa jest rozwojowa, a sytucja staje napięta. Dawid się śpieszyna gorąco układa nową strategię działania. Aby ukryć swoje grzechy postanowił w rękawiczach zamordować Uriasza. Napisał obrzydliwej treści list do Joaba,aby Uriasza postawił na takiej linii frontu,aby stracił życie. Następnego ranka Uriasz, nieświadomy straszliwych planów, śpieszy z listem na pole bitwy. List instruował operację, która miała zabić Uriasza. Joab wykonał rozkaz króla i zabiłUriasza.O poniesionej śmierci Uriasza na wojnie Dawid otrzymuje informację od posłańca.Następnie Dawid przekazał informację Jaobowi: Powiedz Joabowi: niech twoje serce nie trwoży się tegpowodu, niech ci to nie przeszkadza (to nie jest złe dla twoich oczach). Jeśli masz miecz, jesteś wojownikiem,któregoś dnia ktoś wcześniej, czy później będzie łupem twojej żołnierskiej ręki. Walcz ciężko i zniszcz miasto.” Tak pocieszałswojego dowódzcę.

Żona Uriasza kiedy dowiedziała się,że jej mąż Uriasz nie żyje, boleśne rozpaczała nad swoim mężem. Po żałobie Dawid wysłał mężczyznę, aby zabrał ją do pałacu królewskiego i w taki niegodziwy sposób uczynił ją swoją żoną. Urodziła chłopca.To, co Dawid zrobił, nie pasowało do serca Pana (było to złe dla oczu Pana).(2 Sm 11: 25-27) Czynu jakiego dopuścił się Dawid był absolutnie sprzeczy z Bożym zamysłem.Postępowanie Dawida było złe w oczach Boga i nie mogło być niczym usprawiedliwione,gdyż było sprzeczne z dziewiątym Przykazaniem Bożym – „niecudzołóż” i piątym „nie zabijaj!”.

 

Próbuje ukryć grzech, ale Bóg widzi wszystko

Historia ta zawiera mnóstwo sugestii dotyczących myślenia o grzechu. Jerozolima znaiduje się z dala od zaciekłego pola bitwy. Co więcej, latem o zmierzchu, kiedy panuje łagodny i spokojy klimatdo ludzkich serc wkrada się lenistwo i rozluźnienie. Diabeł sprytytnie wykorzystuję tę małą szczelinę i ją wypełnia, a bycie nie czujnym powoduje, to że twoje serce staje się otępiałe i zaczyna grzeszyć. Kiedy razzgrzeszy, będzie grzeszył ponownieco więcej będzie próbował to ukrywać grzech,aby zagłuszyć głos sumienia.

W przypadku Dawida i Batszeby grzech pozostałby ukryty, gyby ona nie zaszła w ciążę. Dopóki grzech jest ukryty, nawet jeśli sumienie jest wrażliwe, można go na chwilę uśpić. Grzech jest do ukrycia. Grzech jest ukryty, tak jak długo jak Adam i Ewa ukrywają się w ogrodzie Eden „unikają oblicza Boga i ukrywają się między drzewami ogrodu” (Rdz 3,8).

Dawid dopuszczając się współżycia z Batszebą,jako mężczyzna zdawał sobie sprawę,że tylko kobieta może zostać matką, a mężczyzna ojcem. Tak Bóg stworzył mężczyznę i kobietę.

„Jak kobieta powstała z mężczyzny,tak mężczyzna rodzi się przez kobietę.Wszystko pochodzi od Boga”. Dawid miotany falami namiętności, updał w oczach Boga i teraz slyszy głos!

„Słyszeliście, że powiedziano: Nie cudzołóż! A Ja wam powiadam: Każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę, już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa” (Mt5,27-28).

Święty Jan rozróżnia trzy rodzaje pożądania:pożądliwość ciała, pożądliwość oczu i pycha tego życia nie pochodzi od Ojca, lecz od świata” (1 J2,16).

Dziewiąte przykazanie zakazuje pożądania cielesnego.

   Pożądanie jest konsejwencją nieposłuszeństwa grzechu pierworodnego (Rodz 3,11). Wywołuje ono nieporządek we władzach moralnych człowieka i nie będąc samo w sobie grzechem,skłania człowieka do popełniania grzechu (KKK 2515).

   Już w samym człowieku,ponieważ jest on istotą złożoną z ciała i duszy, istnieje pewne napięcie, toczy się pewna walka między dążeniami „ducha i ciała” (KKK 2516).

Ja, Pan, badam serce i doświadczam nerki,bym mógł każdemu oddać stosownie do jego postępowania,według owoców jego uczynków (Jr17,9-10.

Jeśli twoje oko jest zdrowe, całe twoje ciało będzie w świetle  (Łk 11,33-37).

   Serce jest siedzibą moralnego wymiaru osobowści: „Z serca pochodzą złe myśli,zabójstwa,cudzołóstwa, czyny nierządze” (Mt15,19).Walka z pożądliwością cielesną domaga się oczszczenia serca i praktykowania umiarkowania. (KKK 2517).

  Impulsywne serce rodzi grzech. Z narodzonego grzechu rodzi się nowy grzech. Dzieje się tak, ponieważ boisz się, że cała prawda zostaniewykryta i dlatego boisz się presji i publicznejopinii. Jeśli tego nie ujawnisz i tak zostaniesz skrytykowany przez opinię publiczną, możesz sam siebie oszukiwać, ale cierpienia i bólu – wyrzutów sumienia nie zagłuszysz. Mając tęprawdę na uwadze, ranisz swoje serce (sumienie), aby ukryć swój grzech. Jesteś gotów stracić swoje życie,aby ukryć swój grzech. Dopóki grzechbędziesz ukrywałon będzie się rozrastał w tobie i nie możesz wydostać się z pod panowania grzechu.Jeżeli myślisz, że możesz ukryć grzech przed innymi, to Bóg widzi, twoje serce i zna wszystkie twoje myśli.Tak przed ludźmi możesz go ukrywać ,ale przed Bogiem nic nie możeszukryć (Por. Ps.139).

Ponownie zwróćmy uwagę na 2 Samuela 11:25-27, którą już cytowałem wcześniej. Pierwszą reakcją na przekazaną wiadomośćDawida była;powiedział posłańcowi, aby przekazał Joabowi: „niech Twoje serce tym sięnie martwi”. Dosłownym tłumaczeniem tego słowa byłoby: „To co wykonałeś nie jest złe wtwoich oczch”. To znaczy nie martw się, tym cowykonałeś, to nie twoja odpowiedzialność, ale to nie znaczy, że nie ponosisz żadnej odpowiedzialności. Powiedział: „Tym nie powinienś dręczyć serca”, a potem dodał: „Jeśli masz miecz, ktoś będzie któregoś dnia łupemtwojej ręki”. To właśnie miał na myśli Dawid. Dopóki jesteś żołnierzem, w końcu padniesz od miecza, czyli los żołnierza, jest taki,prędzej czy później Uriasz zginie, nie martw się tym. Innymi słowy, Dawid chce powiedzieć, że śmierć Uriasza jest zwykłym zabiciem zołnierza w akcji.

Dawid mówi: „Nie kłopocz się tym.” Jest to bardziej słowo do powiedzenia sobie niż do Joaba. Zarówno grzech cudzołóstwa, jak i morderstwo można ukryć przed opinią publiczną. Nie należy zawracać sobie głowy wyrzutami serca - sumienia. Pogładził się z ulgą po piersi .

Jednak gdy człowiek odczuwa ulgę, Bóg zaczyna działać. Zobacz koniec cytatu. „To, co zrobił Dawid, nie spodobało się sercu Pana”, ale dosłownie tłumaczy się jako „ZachowanieDawida było złe dla oczu Pana”. Bóg patrzy na to, kiedy Dawid z tym skończy i czuje ulgę, że wszystko jest w porządku. Kiedy poczułem ulgę, że mogę to ukryć, że mi to nie będzie przeszkadzać i że nie jest to złe dla ludzkich oczu, dowiedziałem się, że to jest złe w oczachBoga.Dlatego

Bóg posyła proroka Natana do Dawida. Natan umiejętnie posługuje się przypowieścią, aby od razu ugodzić jego serce i znaleźć winę u Dawida (2 Sm 12,1-15). Dawid, który został zmuszony do przyznania się do grzechu, wyznaje, że „zgrzeszyłem w Panu”.

 

Zgrzeszyłem wobec Boga

Psalm 51 był czytany w połączeniu z incydentem cudzołóstwa. Jak wspomniano wcześniej, tytuł Psalmu 51 jest interpretacją późniejszą, więc sama forma Psalmu nie ma nic wspólnego z przypadkiem Dawida i Batszeby. Jednakże Psalm 51, wersety 5-6 można przeczytać nie tylko w związku z tym przypadkiem, ale można go lepiej zrozumieć.

Wiem, że cię nie posłuchałem.

Mój grzech jest zawsze przede mną.

Tylko przeciw Tobie zgrzeszyłem

Zrobiłem to, co w Twoich oczach było uważane za złe.

To, co mówisz, jest sprawiedliwe

Nie ma błędu w Twoim osądzie.

   Ludzie chcą ukryć swoje grzechy. Podejmująróżne kroki, aby grzech ukryć. Kiedy grzech ktoś stara się ukrywać w tajemnicy i obawie przed wykryciem, jego grzechy rosną jak grzby po deszczu. Ponieważ jeden grzech rodzi druggrzechi. Cóż, nawet jeśli Batszeba nie będzie miała dziecka, a cała sprawa się skończy, grzech pozostaje w ich sercach. To nie tylko wina sumienia. Cały incydent pozostawia korzenie grzechu na dnie serca, jak chwasty, które pozostawiły swoje korzenie pod ziemią, które nie zostały wyrwane razem z korzeniami,kiedyś na nowo będą ożywaćGrzech natychmiast odsłania swoje oblicza i szuka możliwości rozrodu. Grzech nie zmniejsza się, dopóki starasz się go ukrywać, a nawet jeśli tak postępujesz on wzrasta. Grzech nadal tobą rządzi i wprowadza w twoje życie zamęt i chaos

 

Ludzie odwracają się od grzechu przez spowiedź i nawrócenie serca.

Jeśli tak, to gdzie jest wyjście z popełnionych grzechów? Dawid zostaje oskarżony przez Natana; „Ty jesteś tym nikczemnym człowiekiem”. Następnie Dawid wyznaje swoje grzechy. „Zgrzeszyłem w Panu, zgrzeszyłem tylko tobie i uczyniłem to, co w twoich oczach jest złe.” Spowiedź odwraca całą rzeczywistość. Ci, którzy pogrążają się w głębinach grzechu,zdobędą się na pełną skruchę, wyznają swoje winy i wkroczą na drogę pokuty, aby zło wynagrodzić dobrem uzyskają prawdziwy pokój i staną się na nowo świątynia Ducha Świętego. 

Czemu zlekceważyłeś <słowo> Pana, popełniając to, co złe w Jego oczach? Zabiłeś mieczem Chetytę Uriasza, a jego żonę wziąłeś sobie za małżonkę. Zamordowałeś go mieczem Ammonitów”Sam 12,9. „Uczyniłeś to wprawdzie w ukryciu,jednak Ja obwieszczę tę rzecz wobec całego Izraela i wobec słońca.Dawid rzekł do Natana: «Zgrzeszyłem wobec Pana». Natan odrzekł Dawidowi: «Pan odpuszcza ci też twój grzech - nie umrzesz, lecz dlatego, że przez ten czyn odważyłeś się wzgardzić Panem, syn, który ci się urodzi, na pewno umrze»” (2Sam 12,12-14).

«Ja jestem Pan, twój Bóg, który cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli. Nie będziesz zabijał. Nie będziesz cudzołożył (Wj 20,12.13.14.

Nie zazna szczęścia, kto błędy swe ukrywa;kto je wyznaje, porzuca - ten miłosierdzia dostąpi” (Pr28,13).

Jeżeli wyznajemy nasze grzechy,[Bóg] jako wierny i sprawiedliwy odpuści je nam

i oczyści nas z wszelkiej nieprawości.Jeśli mówimy, że nie zgrzeszyliśmy,czynimy Go kłamcą

i nie ma w nas Jego nauki” (1J 9-10.

Serce jest zdradliwsze niż wszystko inne i niepoprawne - któż je zgłębi?

 

Podsumowanie – końcowe wnioski.

   Dawid wysyła na wojnę swoich żołnierzy, a sam pozostaje w Jerozolimie. A jako główny wódz sił zbrojnych powinien stanąć na czele armii. Z powodu lenistwa rezygnuje z dwódzctwai zapomina kim jest. Grzech pożądania i lenistwa wkradł się do jego serca i spowodował haos a także zamęt w jego działaniu.

   Dawid jest osamotniony, boryka się ze sobą,aby zagłuszyć głos sumienia przechadza się po tarasie swojego pałacu. Przypadkowo wzrokiem napotyka kąpiącą się w basenie kobietę. To co widzi wzbudza w nim zawchyt. Kobieta jest piękna. Pod wypływem jej uroku zaczyna tracić czujność. Poprzez rozluźnienie serca,małą szczeliną wkrada się gwałtowne pragnienie spotkania z tą urzekającą kobietą. Rozbodzone emocje prowadzą do podejmowania kolejnych kroków postępowania. Kim ona jest. Skąd pochodzi i jaka jest jej godność. 

   Wysyła swego sługę,aby zebrał odpowiednie wiadomości na jej temat i przyprowadził ją do swego pałacu królewskiego. 

   Dawid jako dowódca sił zbrojnych, podobnie jak i jego żołnierze,którzy walczyli na wojnie, podczas trwania walki nie mogli współżyć ze swoimi żonami,gdyż było to zabronione z tytułu noszenia munduru żołnierza.

  Dawid na widok kobiety uległ pokusie,utracił całkowitą kontrolę nad sobą i popełnił z nią grzech cudzołóstwa. Ciało kobiety przemawia specjalnym językiem, przyciąga mężczyznę tak, jak magnez opiłki żelaza. Bóg jest miłością i kocha każdego z nas.Boża miłość jest wpisna w naszą egzystencję. Jednak mężczyzna i kobieta powinni szkać prawdziwej, a nie namiętnej miłości, która odpowiada jego lub jej stanowi.Poniżanie kobiety do przedmiotu przyjemności i zaspokojenia osobistach potrzeb,nie ma nic wspólnego z prawdziwą miłością i zdrowym stosunkiem miądzy swoją męskością i żeńską częścią. Po upływie czasu, Batszeba daje znać Dawidowi, że jest w ciąży.Wiadomść ta pogrąża króla i popycha go do coraz to haniebniejszych czynów, które nie są zgodne z jego urządem i piastowanym stanem.

Dopóki grzech był ukryty – niewidoczny dla oka, nawet czułe i wrażliwe sumienie można było usypiać, próbując odciąć się od odpowiedzalności. 

   Grzech cudzołóstwa dla mężczyzny nie jest tak łatwo rozpoznawalny,może być ukry dłużej, tylko do czasu, a spać spokojnie nie może, gdyż sumienie w odpowiednim momencie wybuchnie. W przypadku kobiety jest inaczej. Razem z rozwojem dziecka w łonie matki, brzuch staje się z każdym dniem coraz to większy i grzechu nie da się tak łatwo ukryć.

 

Odmień się przez spowiedź i wspinaj się w górę.

Osoba, która próbuje ukryć grzech, chowa go za plecami, aby go nie widzieć. W ten sposób uważa, że grzech zniknie. Jednak dopóki planowane jest ukrywanie grzechu, panowanie grzechu będzie dalej się rozwijało i umacniało, ponieważ odwraca się plecami do Boga. Kiedy ktoś się odwraca, stawia przed sobą grzech i wyznaje, że: „mój grzech jest zawsze przede mną”, staje twarzą w twarz przed Bogiem z osobą, którą skrzywdził.Takie wyznanie nie jest sentymentalne i samolubne. To wyznanie osoby, która widziała swój nagi stan i całkowicie ogołocony wygląd. To jedyne wyjście z grzechu.„Ukryliśmy się bo jesteśmy nadzy”. W postępowaniu mężczyzny i kobiety nie powinno być miejsca na dwuznaczności.

Radość i przyjemność jest dobrą rzeczą,jednakże nie wszystko nadaje się wyłącznie do zabawy.Szczególnie drugi człowiek i jego sprawy nie mogą być przedmiotem jednorazowego użytku i chwilowego zadowolenia . Człowiek człowiekowi nie powinien wyrządzać zła.

Szaleństwo bywa piękne. Byle tylko było szaleństwem w rzeczach dobrych i nikomu nie wyrządzało zła. Każdemu człowiekowi potrzebna jest iskra szaleństwa.Nie tylko w miłości,także we wszystkich innych rzeczach dobrych.

   Pochylając się nad Biblią musimy uświadomić sobie realną rzeczywistość swojej egzystencji.My jesteśmy ludźmi raju utraconego. A zatem mamy problemy, których ludzie Raju nie mieli.Wynikają one w sposób całkiem obiektywny z naszej aktualnej kondycji ludzkiej.I Kościół stawia rzecz uczciwie: nikomu nie obiecuje,że posłuszeństwo przykazaniu uwolni nas od trudności,zawodów,klęsk, kłopotów z samym sobą;albo,że zagwarantuje szczęście. Ani nie uwolni,ani też nie zagwarantuje.Da tylko twardy grunt pod stopami i busolę do ręki. Nic więcej.A człowiek musi już sam rozważyć: warto, czy nie warto. Czyń dla wszystkich dobrze,a unikaj cznienia zła. Co chcesz,aby tobie czyniono, ty tak sam czyń innym.

  Bądziemy mieli kłopoty ze sobą. Pożądanie i upodobanie fizyczne jest rzeczą niesłachanie kruchą i kapryśną. Ludzkość zdążyła wypróbować praktycznie wiele modeli stosunków pomiędzy mężczyzną i kobietą; liczba możliwych kombinacji jest zresztą dość ograniczona.

  Pochylając się nad Pismem Św. jedym z naszych zamiarów jest zadanie sobie trudu,aby uczciwie zbadać rzecz u źródła i możliwie obiektywnie dojść do poszukiwanej prawdy.

wanej prawdy.

    Zakończę słowami Pieśni nad Pieśniami pięknym poematem o miłości!

Połóż mię jak pieczęć na twoim sercu,jak pieczęć na twoim ramieniu,bo jak śmierć potężna jest miłość,a zazdrość jej nieprzejednana jak Szeol,żar jej to żar ognia,płomień Pański.

Wody wielkie nie zdołają ugasić miłości,nie zatopią jej rzeki.Jeśliby kto oddał za miłość całe bogactwo swego domu,pogardzą nim tylko. (Pnp 8,6-7)



by NaszDomJaponski | 2022-07-17 13:45 | Bible Classes | Comments(0)
<< O gościnności r... Ambasador Milew... >>