人気ブログランキング | 話題のタグを見る

Ojciec Pedro Aruppe i jego praca w Japonii

Ojciec Pedro Aruppe i jego praca w Japonii_f0340134_10170261.jpg
W dzień Bożego Narodzenia 25 grudnia 2014 roku o 15:00 w kościele Św. Ignacego w

Tokio duszpasterstwo polonijne będzie miało okazję uczestniczyć w polskiej Mszy Świętej,

celebrowanej przez naszego duszpasterza o. Pawła Janocińskiego OP. Po Mszy o 16:00 w sali im. o. Pedro Aruppe odbędą się jasełka w wykonaniu polsko-japońskich dzieci, a

później przyjęcie Bożonarodzeniowe. Warto przy tej okazji wspomnieć postać zasłużonego

dla Japonii i zakonu jezuitów o. Pedro Aruppe.


Pedro Arrupe (ur. 1907 w Bilbao w Hiszpanii, zm. 1991 r. w Rzymie)

Był misjonarzem w Japonii i 28. przełożonym generalnym Towarzystwa Jezusowego.

Studiował medycynę w Madrycie, gdzie zaprzyjaźnił się z Severo Ochoa, laureatem nagrody Nobla z medycyny w 1959 roku. Jednym z jego wykładowców był Juan Negrin, pionier

fizjologii, który później został premierem Republiki Hiszpańskiej podczas wojny domowej.

Pedro Aruppe wstąpił do zakonu jezuitów w 1927 roku, ale nie mógł kontynuować studiów w Hiszpanii, bo w 1932 roku rząd republikański zabronił jezuitom działalności.

O. Aruppe wyjechał więc do Holandii i Belgii, gdzie został wyświęcony w 1936 roku. Po tym wyjechał do USA, gdzie zrobił doktorat z etyki medycznej


Po zrobieniu doktoratu w 1940 roku został wysłany jako misjonarz do Japonii.

W dniu japońskiego ataku na Pearl Harbor, 8 grudnia 1941 roku czasu japońskiego, w

święto Niepokalanego Poczęcia Maryi podczas odprawiania mszy świętej o. Aruppe został

aresztowany i prewencyjnie uwięziony przez władze Japonii. W wigilię usłyszał głosy ludzi

gromadzących się w okolicy celi, w której przebywał.

Był przekonany, ze to przygotowania do egzekucji. Po chwili usłyszał kolędy.

Okazało się, że pomimo zakazu władz grupka katolików zgromadziła się pod więzieniem, w okolicy jego celi, żeby zaśpiewać mu kolędy. Wspominał później, że się wtedy rozpłakał.

Okres w więzieniu uznał jako jeden z najbardziej znaczącychw życiu duchowym.

Jego głębokie skupienie, rozmodlenie i brak agresywnychzachowań, zyskały uznanie w

oczach strażników więziennych i sędziów. Po miesiącu został zwolniony z więzienia.


W 1942 został mianowany przełożonym jezuitów w Japonii i mistrzem nowicjatu,

znajdującego się na przedmieściach Hirosimy. 6 sierpnia 1945 roku kiedy na miasto spadła bomba atomowa, a klasztor znajdował się w promieniu największego rażenia śmiercionośną bronią, jego budynek pozostał prawie nietknięty,a wszystkich 8 jezuitów, łącznie z nim

samym, przeżyło w cudowny sposób.


Jako jeden z pierwszych lekarzy dotarł z pomocą do centrum miasta. Niosąc pomoc

medyczną poranionym i umierającym, przekształcił dom nowicjatu w szpital polowy dla

ponad 200 ciężko poparzonych. Wrażenia podsumował później mówiąc:


to pozahistoryczne doświadczenie na trwałe naznaczyło moją pamięć.


W latach 1958-1965 był pierwszym prowincjałem jezuitów w Japonii. Na XXXI Kongregacji

Generalnej w 1965 roku został wybrany 28. przełożonym generalnym. Pełnił obowiązki do

1983 roku. Szczególnie ważnym momentem jego rządów była zwołana w 1975 XXXII

Kongregacja Generalna. Marzenia o. Arrupe nabrały realnych kształtów w czwartym

dekrecie tej kongregacji: Nasza misja dzisiaj: Służba wierze i promocja sprawiedliwości. Dekret ten zdefiniował bowiem cel działań jezuitów jako promocja wiaryi sprawiedliwości.

Ostatnie lata życia O. Aruppe były wypełnione cierpieniem.


7 sierpnia1981, w drodze powrotnej z męczącej podróży na Daleki Wschód o. Aruppe

doznał wylewu po wylądowaniu na lotnisku w Rzymie. Następstwem wylewu były paraliż

prawej strony ciała i trudności w mówieniu. Z czasem całkowicie utracił zdolność mówienia. Z powodu choroby w 1983 roku zrezygnował z funkcji przełożonego generalnego zakonu.

Podczas sesji, która miała wyrazić zgodę na jego rezygnację odczytano napisane przez

niego słowa:


„Bardziejniż kiedykolwiek czuję się w rękach Boga. To jest to, czego pragnąłem odmłodości przez całe me życie. Ale teraz jest inaczej; inicjatywa całkowicienależy do Boga. Doprawdy to głębokie doświadczenie duchowe – wiedzieć i czućsię tak całkowicie w rękach Boga.”


Chorego odwiedzili m.in. Św. Jan Paweł II i Matka Teresa. Pedro Arrupe zmarł

5 lutego 1991 roku w dzień rocznicy męczeńskiej śmierci 26 japońskich chrześcijan w

Nagasaki w 1597 roku. Jego generalat trwał 18 lat. 8 ostatnich lat życia przeżył

sparaliżowany i wyłączony z aktywnego życia. Uroczystości pogrzebowe odbyły się w kościele Il Gesù. Ciało jego spoczęło w bocznej kaplicy kościoła.


(Oprac. Dorota Hałasa)


ペドロ・アルペFr. Pedro Arrupe, S.J., 全名ペドロ・デ・アルペ・イ・ゴンドラPedrode Arrupe y Gondra, 190711月14 - 19912月5)は、スペインビスカヤ県ビルバオ生まれのカトリック司祭イエズス会28代総長 (1965 - 1983) 。元上智大学教授

ペドロ・アルペは修練期を終えると1940年に日本に派遣され、山口カトリック教会で主任司祭となっていた[2]真珠湾攻撃の日は日本では無原罪の聖母の祝日であり、アルペはミサ後に投獄された。アルペは祈りの日々を過ごした。後の述懐ではこの時はアルペの重要な霊的変容の機会の1つとなった。彼の非攻撃的な態度と振舞いに獄吏と裁判官は敬意を示し、約1ヶ月で釈放された。19423月からアルペは当時広島にあった長束修練院の院長を務めた。19458月6広島に原爆が投下されると医師として被爆者の第一次救護にあたった。アルペは後にこの時のことを「私の記憶に刻まれた歴史の外の永遠の経験」と述べた。彼は修練院を臨時の病院として200人の被爆者を手当した。アルペはイエズス会の初代日本管区長 (1958 - 1965) に選ばれた。


アルペ神父にとってのイエス・キリスト

イエス・キリストこそ、アルペ神父の生涯の唯一の望みであった。1981年のこと、ある人が彼に次のように問うた。
 「イエス・キリストはあなたにとって、どんな人ですか?」
 彼は答えた。「私にとってイエス・キリストはすべてです。イエズス会に入ってから、イエスは私の唯一の理想であったし、今もそうです。彼は私の道であったし、今も道であり続けています。彼はいつも私の力です。私が言うことをこれ以上説明する必要はありません。私の生活からイエス・キリストを除いてしまったら、すべてが壊れてしまいます。体から骨格や頭や心を取り除いてしまうように・・・。」


「長上とは『他の人々の兄であり、権威をもって特別な責任を負い、同時に、共同体や共同体のメンバーに対し、神のみ旨を識別し、告げ知らせるための助け手である』。
 イグナチオも長上のうちに〈内的な自己放棄〉が行われるように要求した。それは完璧さと困難さを要求する。祈りによってキリストと一致するしか、それを得ることはできない。〈厳しさと優しさ〉を結びつけることができるのは、目下に対する真の愛情と理解があってこそである。
 寛大さはいつも非常に必要なものである。今日のように弱さが表面に出てきている時にはなおさらである。・・・長上は勇気をなくさせたり、平静さを失わせてはならない。また、何か大きな事、困難な事や骨の折れる事を始めるためにも、この寛大さが求められる。
 今日、長上はすべての会員の言うことに耳を傾ける大きな能力をもたなければならない。目下の一人一人に関心をもつこと。・・・長上は目下という人間に対する敬意を表し、彼の自発的な従順さを育てなければならない。・・・ひとことで言えば、兄弟に奉仕する精神をもって、神が愛されるのと同じ愛を表しながら、権威を行使することである。〈イエズス会員はすべて正しい意向をもっている〉という確信に基づいた大きな信頼である。目下を信頼していないという印象を与えるよりも、ある時には信頼を〈し過ぎ〉て、だまされるほうがよい。」(1970年)
 「長上は、目下がいつも自分の仕事をキリストの証しとして、神の国のための使徒職だと考えるよう、助けなければならない。長上はこの証しを提供し、目下を励まし、〈派遣された者〉という意識のうちに、キリストを代表し、宣教のための使徒的権威をもって、人々に豊かな愛情を与え、世話をする。自分が統括する共同体の一致の推進者となり、時のしるしを読みとり、勇気をもって危険を引き受け、多様な意見を尊重しながら、〈イエスと共にいる〉〈イエスと共に、イエスのように働く〉ところから湧いてくる勇気と楽観主義をもって、それらの意見を識別するのである。」(1978年)


http://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%9A%E3%83%89%E3%83%AD%E3%83%BB%E3%82%A2%E3%83%AB%E3%83%9A


http://seseragi-sc.jp/xe/sp14/3396


by NaszDomJaponski | 2014-12-08 10:20 | Information | Comments(0)
<< Mój anioł w god... "Takayama ... >>